Elektromobilis yra transporto priemonė varoma elektros varikliu ir naudojanti įkraunamas baterijas kaip energijos šaltinį. Kadangi vis daugiau žmonių nori gyventi tvariai – mielai detaliau domisi šiomis transporto priemonėmis. Tiesa, kol vieni džiaugiasi, kad keliais rieda kur kas tyliau bei švariau, kiti teigia, kad šių transporto priemonių kainos – atgraso. O gal investicija atsiperka?
Elektromobilių plėtros priežastys
Elektromobiliai neišmeta išmetamųjų teršalų į aplinką, todėl prisideda prie švaresnio oro ir mažesnio šiltnamio efekto. Būtent aplinkos apsauga yra viena svarbiausių priežasčių, kodėl šios transporto priemonės yra vis dažniau pasirenkamos.
Taip pat daugelį vilioja ir mažesnės eksploatavimo sąnaudos. Elektra yra pigesnė nei degalai, todėl elektromobilių eksploatacija yra ekonomiškesnė. Be to, elektromobiliams nereikia taip dažnai keisti tepalų ir filtrų kaip benzininiams ar dyzeliniams automobiliams.
Gal ir nėra labai svarbus privalumas, tačiau elektromobiliai skleidžia mažiau triukšmo nei vidaus degimo varikliu varomos transporto priemonės. Tai ypač aktualu didžiuosiuose miestuose, kur triukšmo tarša yra didelė problema.
Bet yra ir minusų!
Visgi, kad ir kaip viskas patraukliai skambėtų – ne tik kaina atgraso nuo šių transporto priemonių įsigijimo. Elektromobilių nuvažiuojamas atstumas su vienu įkrovimu yra mažesnis nei benzininių ar dyzelinių automobilių. Tačiau didėjant baterijų talpai – ši problema pamažu sprendžiama. Taip pat baterijos įkrovimas trunka ilgiau nei degalų bako pripildymas. Vis dėlto, daugėja greitos įkrovimo stotelių leidžiančių elektromobilį įkrauti per trumpesnį laiką.
Šiuo metu elektromobiliai yra brangesni nei vidaus degimo varikliu varomos transporto priemonės. Tačiau baterijų gamybos kaštai mažėja, todėl ateityje elektromobilių kainos turėtų mažėti. Galiausiai, nors įkrovimo stotelių tinklas Lietuvoje ir daugėja, tačiau jo vis dar nepakanka, ypač mažesniuose miestuose ir kaimo vietovėse.
Populiarumas auga
Lietuvos elektromobilių asociacijos, Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerijos bei VĮ „Regitra“ duomenimis 2024 m. birželio 1 d. Lietuvoje buvo registruota 22 853 M1 ir N1 klasės elektromobiliai. Tai sudaro 1,1 % viso lengvųjų automobilių parko. Palyginimui, 2023 m. pabaigoje Lietuvoje buvo registruota 16 120 elektromobilių. Taigi, per pastaruosius 6 mėnesius elektromobilių skaičius išaugo 41,8 %. Šis augimas rodo, jog elektromobiliai Lietuvoje tampa vis populiaresni.
2024 m. birželio 1 d. Lietuvoje buvo registruota 13 670 „grynieji“ elektromobiliai. Tai sudaro 60,3 % visų elektromobilių. Hibridiniai automobiliai (PHEV) taip pat sparčiai perkami. 2024 m. birželio 1 d. Lietuvoje buvo registruota 9 183 įkrovimo hibridiniai automobiliai. Tai sudaro 39,7 % visų elektromobilių. 2023 m. Lietuvoje populiariausios elektromobilių markės buvo „Tesla“, „Hyundai“ ir „Volkswagen“.
Įkrovimo galimybės
2024 m. birželio mėn. Lietuvoje buvo 1047 viešos elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose buvo 2194 įkrovimo lizdai. Įkrovimo stotelių skaičius per pastaruosius metus sparčiai auga, tačiau vis dar trūksta stotelių mažesniuose miestuose ir kaimo vietovėse. Tiesa, jeigu važiavote ir pritrūko energijos, atminkite, kad evakuatorius Panevėžyje gali padėti Jums, tai yra, transportuoti automobilį iki reikalingos vietos.
Valstybės parama
2022–2026 m. laikotarpiui iš Modernizavimo fondo 50 mln. eurų yra skirta kompensacijoms už įsigytus grynuosius elektromobilius. Grynųjų elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimo programai skirta 35 mln. eurų, juridiniams asmenims – 15 mln. Eurų. Kompensacija gali būti skiriama tik už naujus (iki 6 mėn.) arba naudotus (iki 4 metų) M1 klasės grynuosius elektromobilius. Įsigydami elektromobilį su kompensacija – fiziniai asmenys turi įsipareigoti juo naudotis ne ūkinei ar komercinei veiklai. Juridiniai asmenys gali įsigyti elektromobilį su kompensacija ir jį naudoti ūkinei ar komercinei veiklai. Daugiau informacijos – čia.
Elektromobiliai turi daug privalumų lyginant su tradiciniais benzininiais ar dyzeliniais automobiliais. Visgi, vis dar yra tam tikrų iššūkių, kuriuos reikia įveikti, kad elektromobiliai taptų visiškai dominuojančia transporto priemone.